Peste un an, incepand cu luna iulie 2021, locuitorii municipiului Brasov vor calatori cu cele 35 de noi troleibuze si autobuze hibrid ce se vor achizitiona printr-un proiect finantat cu fonduri Regio. Contractul de finantare pentru ”Achizitia de mijloace de transport modern”, semnat in cursul unei conferinte de presa sustinuta azi, 7 februarie 2020, la sediul Primariei Municipiului Brasov, asigura un buget total de peste 19 milioane de euro, pentru achizitionare acestor vehicule. Alaturi de primarul Municipiului Brasov, domnul George Scripcaru si directorul general al ADR Centru, domnul Simion Cretu, la semnare au mai fost prezenti domni Adrian Vestea, Presedintele Consiliului Judetean Brasov si domnul Mihai Vestea, Secretar de stat in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei.
”Astazi semnam unul dintre contractele de finantare importante pentru dezvoltarea orasului nostru intr-un mod durabil, care contribuie la mobilitatea urbana, printr-un sistem de transport ecologic. Astfel, Uniunea Europeana finanteaza, cu aproape 16 milioane de euro, achizitia a 25 de troleibuze si a 10 autobuze hibrid. Acestea vor completa flota de mijloace de transport ecologice, care se afla in diferite faze de livrare sau achizitie, astfel ca vom ajunge la 51 de troleibuze, 72 de autobuze electrice si 10 hibride. Cu totii ne dorim un oras cu un aer curat, dar pentru asta, trebuie sa facem acele alegeri, inclusiv personale, care sa ne asigure acest oras. Dupa cum am spus-o de nenumarate ori, din punctul meu de vedere, transportul in comun este cea mai buna solutie de mobilitate in Brasov si in zona metropolitana, iar utilizarea mijloacelor de transport ecologice reprezinta una dintre solutiile pentru cresterea calitatii aerului in orasul nostru. Aceste troleibuze reprezinta doar o etapa in ceea ce inseamna obiectivul nostru pe urmatorii 3 ani, de a avea un sistem de transport eficient, ecologic, dedicat calatorilor”, a declarat domnul George Scripcaru, primarul municipiului Brasov.
Municipiul Brasov este unul dintre cele 3 orase romanesti indicate de Comisia Europeana pentru valorile ridicate de poluare a aerului provenita din traficul auto. Aceasta situatie este cauzata de nivelurile ridicate de trafic si viteza scazuta de deplasare, dezvoltarea unor zone noi urbane cu mari probleme de accesibilitate, ocuparea spatiilor pietonale de catre autoturisme parcate, lipsa pistelor de biciclete, lipsa unor sisteme de management al parcarilor publice. Scopul proiectului este de reducere a emisiilor de carbon si de crestere a calitatii vietii locuitorilor din municipiul Brasov, prin cresterea atractivitatii sistemului de transport public. Concret, se urmareste descurajarea utilizarii autoturismului pentru deplasarile urbane si scaderea nivelului de congestie si de poluare chimica si fonica generate de transportul privat. Pentru rezolvarea acestor probleme, achizitia de mijloace de transport public este prevazuta in Planul de Mobilitate Urbana Durabila al Polului de Crestere Brasov (PMUD) si Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana Brasov (SIDU), care au evidentiat ca traficul rutier intens din municipiu afecteaza calitatea vietii. Astfel, inlocuirea vehiculelor de transport public cu vechime ridicata si un grad crescut de uzura fizica si morala, cu vehicule de transport noi, eficiente energetic si cu nivel redus de emisii poluante, este de natura sa creasca nu numai eficienta activitatii de transport public, ci si gradul de atractivitate a acestui mod de transport in randul populatiei municipiului si a locuitorilor din zona metropolitana care lucreaza pe raza municipiului.
”Municipiul Brasov este cel mai important oras nu numai din judetul nostru, dar si din intreaga Regiune. Aceasta importanta aduce insa si provocari, probleme si situatii mai deosebite, care trebuie rezolvate in folosul cetatenilor. Este insa foarte important ca autoritatile publice locale se preocupa sa rezolve problemele, sa fructifice toate oportunitatile, pentru a raspunde provocarilor socio-economice. Una dintre acestea este cea a poluarii, la care administratia raspunde in mod diferentiat. Deoarece poluarea afecteaza direct sanatatea oamenilor, noi, Consiliul Judetean, investim in reabilitarea infrastructurii de sanatate din subordine, iar edilii investesc in unitatile medicale de nivel municipal, dar si in eficientizarea si fluidizarea mobilitatii urbane, in special a sistemelor de transport nepoluante. Acest proiect de achizitie a mijloacelor de transport se completeaza cu celelalte investitii in domeniu, demarate de municipalitate in urma cu peste 10 ani. In final, speram ca toti cetatenii, localnici si turisti, sa beneficieze de un parcurs usor si nepoluant in orasul nostru, pe benzi stradale dedicate, cu mijloace de transport prietenoase cu mediul. Aceste aspecte, vor completa imaginea atractiva a Brasovului, fiind si corelate cu investitiile noastre in infrastructura rutiera judeteana, precum si cu importantul proiect de constructie a Aeroportului Brasov”, a declarat domnul Adrian Vestea, presedintele Consiliului Judetean Brasov.
Descrierea investitiei:
Proiectul prevede achizitionarea a 25 de troleibuze full electrice si 10 autobuze hibrid, ce vor fi utilizate pe cele 5 trasee de troleibuze existente, iar autobuzele hibrid vor fi alocate pe 3 trasee care circula in centrul orasului, inlocuind vehiculele existente cu norma de poluare Euro 2 sau 3. Mijloacele de transport public noi vor asigura functionalitatea la capacitatea de 100% a liniilor existente de troleibuz, nemaifiind necesara inlocuirea lor cu autobuze, si respectarea orarului curselor, inclusiv la orele de varf.
Vehiculele noi, cu propulsie electrica, caracterizate de emisii zero, vor contribui la „recuperarea” excesului de noxe, contribuind astfel la cresterea calitatii aerului, in conditiile in care se estimeaza si cresterea gradului de utilizare a acestui mijloc de transport in defavoarea transportului auto privat. La randul lor, autobuzele hibrid vor deservi liniile de transport ce tranziteaza centrul istoric, contribuind atat la cresterea confortului pasagerilor, cat si la reducerea emisiilor de carbon si a nivelului de zgomot intr-un areal cu multe zone pietonale, institutii de educatie si cultura, cladiri de patrimoniu.
Asadar, prin achizitionarea acestor vehicule noi si moderne, atractivitatea utilizarii transportului public va creste semnificativ, fapt care va avea un impact direct asupra cresterii numarului de pasageri si schimbarea distributiei modale de transport. In plus, operatorul va putea aborda si extinderi ale liniilor de transport electric sau chiar trasee noi, datorita autonomiei noilor troleibuze. Acestea vor putea circula si pe tronsoane fara retea aeriana de contact, aducand un avantaj operational important in cazul lucrarilor principale de infrastructura din interiorul orasului care, in prezent, impun inlocuirea troleibuzelor cu autobuze. Cele 8 linii de transport public ce vor fi deservite de mijloacele de transport achizitionate prin proiect, traverseaza municipiul Brasov de la un capat la altul intr-o retea ce uneste 9 extremitati-puncte de intrare in localitate. De asemenea, gara CFR Brasov si cele 3 autogari ce fac legatura atat cu localitatile limitrofe, cat si cu alte centre urbane regionale si nationale, sunt amplasate pe traseul acestor linii de transport.
”Achizitionarea acestor mijloace de transport moderne va contribui in mod decisiv la cresterea calitatii transportului public. Interesul Primariei Municipiului Brasov pentru un mediu mai curat si cresterea calitatii vietii cetatenilor este evidentiat atat prin acest proiect, cat si prin cele finantabile pe Axa prioritara 4 a Programului Regio, pentru amenajarea benzilor dedicate transportului public si trotuarelor aferente, a zonei din fata Garii din Brasov, construirea unui garaj pentru mijloacele de transport public, dar si achizitia unui sistem informatizat de transport. Sunt proiecte cu o valoare totala de peste 120 milioane de lei, ce vor fi investiti in infrastructura de transport public”, a declarat domnul Simion Cretu, director general ADR Centru.
Datele proiectului:
Proiectul cu titlul ”Achizitia de mijloace de transport modern” este finantat prin Prioritatea de investitii 4.1 din cadrul Programului Operational Regional 2014-2020, ce vizeaza reducerea emisiilor de carbon. Proiectul are o valoare totala de 91.271.190,00 lei, din care finantarea nerambursabila alocata este de 75.206.942,67 lei, respectiv de 15.802.766 euro. Termenul estimat de finalizare a proiectului este data 30.06.2021.